Grove polarbrød


Polarbrød er en av favorittbrød-typen min, og jeg bruker vanligvis å kjøpe de. Tanken slo meg derfor at hjemmelagde måtte jo være like gode, kanskje bedre. Så her kommer en enkel og superdigg oppskrift på hjemmelagde, grove polarbrød.

Ca. 10 stk polarbrød
120 g havremel
150 g siktet hvetemel
100 g byggmel
2 ts tørrgjær
1 ts salt
2,75 dl vann/melk
50 g romtemperert smør

Start med å ha alt det tørre i en bolle. Ha i vann (jeg hadde ikke melk, men gjerne bruk det) og elt på lav hastighet i 10 minutter. Ha i smøret og elt videre i 5-10 minutter. Øk hastigheten litt de siste minuttene. Det er en av hemmeligheten til å få luftig deig, lang eltetid og å øke farten på slutten.


Hev deigen i ca 45 minutter, til nesten dobbel størrelse. Del deigen opp i ti emner og kjevle de ut til lefser. Jeg kjevla de ganske tynne, fordi jeg ville ha de store. Prikk noen hull i brødene og la de etterheve i ca 45 minutter.


Sett stekovnen på 220 grader over- og undervarme og stek polarbrødene i ca 10 minutter eller til de er gyldne under og gjennomstekte. 



Havremel

Hjemmelaget havremel
Jeg kjøper aldri havremel, fordi det er ganske
dyrt. Havregryn er mye billigere, og for å lage havremel er det bare å kjøre det med stavmikser eller food prosessor i noen få sekunder. Superenkelt!


Byggmel kan byttes ut med annet mel, men da kan det hende du må bruke mer eller mindre væske. Se det litt an.

Det går helt fint å doble oppskriften.



Allergener: hvete, bygg, havre, melk

Signe

Kommentarer

Populære innlegg