Min første dåpskake

Hei!  
I morgen skal tantebarnet mitt Ylva døpes og siden konditoren vi skulle bestille fra har ferie, måtte jeg trå til.

Jeg handla inn det jeg trengte i Trondheim og så reiste jeg hjem og begynte bakingen.

Oppskrift:

Først må sukkerbunnen lages
4 egg
120 gram sukker
120 gram hvetemel
1 ts bakepulver

Egg og sukker piskes til eggedosis. Må kunne skrive "ole" i eggedosisen, hvis ikke er den ikke stiv nok. Sikt mel og bakepulver og vend inn med slikkepott. 
Ha i 20-25 cm kakeform og stek på 180 grader 25-30 min. 
Triks for å se om kaken er ferdig er å trykke lett på toppen og hvis den da "spretter" tilbake er den ferdig. Avkjøl

Inni kaka kan man ha hva man vil. Jeg har brukt blåbærsyltetøy, banan, vaniljekrem og fløtekrem. Nederste lag dynka jeg med melk, la på blåbærsyltetøy og vaniljekrem. Andre lag dynka jeg med melk, la på vaniljekrem, banan og fløtekrem. Så dekte jeg kaka i et godt lag med fløtekrem, så ikke noe av sukkerbunnen var synlig.

Nå er det lurt å sette kaka i kjøleskapet ei stund så den får satt seg litt. I mellomtiden kjevla jeg ut marsipanlokket. Den marsipanen jeg hadde var litt vanskelig å bruke, så kanskje jeg skal prøve fondant neste gang. Etter at marsipanlokket kom på kaka satt jeg den i kjøleskapet igjen. 

Bokstavene har jeg laget av marsipan som jeg farget med rød/rosa og stakk ut med kniv. All pynten er festet med spiselig lim. 

Stay tooned for et makron-for-nybegynners-innlegg!

Kommentarer

Populære innlegg